Deelnemers

Welke ondernemers hebben zich aangemeld of zijn voorgedragen?

Kijk hier welke bedrijven of instelling zich al hebben aangemeld voor de Duurzaamheidsprijs Duin- & Bollenstreek 2020.

En lees hieronder wát ze doen (of van plan zijn) op het gebied van Mens, Milieu en Maatschappij:

Alle aanmelders met de gegevens van hun inschrijving:

Purely Handmade, Sassenheim - Houtbewerking
Ioannis Roumeliotis / 0621945324
Activiteiten op het gebied van MENS:
Offers woodworking workshops of traditional joinery.

Activiteiten op het gebied van MILIEU:
Use only city wood around bollenstreek and used wood, that means that we do not destroy forests. We use only non toxic finishes and 100% natural oils. We carefully select plastic,paper,saw dust from the trash. We give the saw dust for eco toilets. We donate 10% to local organizations.

Activiteiten op het gebied van MAATSCHAPPIJ:
We donate 10% of our income to local organizations and we are willing to invest in plastic recycling in the future.

Duurzaam project:
Furniture from wood out of bollenstreek with no chemicals added. Looking to launch a recycling project.

INNOVATIE:
Use only city wood. Save the forests. Use non toxic oils save the earth.
Andere redenen om de prijs te winnen:
Bring back traditional joinery
Fotovan Kampen, Noordwijk - detailhandel
Thomas Steenvoorden / 071 361 2176
Activiteiten op het gebied van MENS:
toelichting volgt

Activiteiten op het gebied van MILIEU:
toelichting volgt

Activiteiten op het gebied van MAATSCHAPPIJ:
toelichting volgt

Duurzaam project:
toelichting volgt

INNOVATIE:
toelichting volgt
Andere redenen om de prijs te winnen:
Hotel Van der Valk Sassenheim-Leiden, Sassenheim - Horeca
Suzanne van Toor / 0252-219019
Activiteiten op het gebied van MENS:
Zowel voor onze medewerkers als voor anderen in onze maatschappij zetten wij ons graag in. Voor medewerkers betekent dit onder andere het faciliteren van (persoonlijke) ontwikkeling door gebruik van e-learnings, maar ook trainingen op het gebied van bijvoorbeeld ´effectief leidinggeven´ of ´het voeren van functioneringsgesprekken´. Naast onze ‘reguliere’ medewerkers werken wij ook veel met stagiaires en leerlingen die we graag begeleiden naar het succesvol afronden van hun (BBL-) opleiding zodat zij een vliegende start kunnen maken met hun carrière. Maar ook voor onze medemens zetten wij ons graag in. Een goed voorbeeld hiervan is de samenwerking met het Ouderenfonds. Samen met het fonds organiseren wij jaarlijks een kerstdiner waarbij oudere gasten, veelal uit de regio, die in een sociaal isolement terecht zijn gekomen met elkaar kunnen genieten van een heerlijk driegangendiner. Samen zorgen wij ervoor dat zij een avondje onder de mensen zijn en misschien wel nieuwe contacten maken, zodat zij volgend jaar wat minder eenzaam zijn.

Activiteiten op het gebied van MILIEU:
Als duurzame onderneming is Van der Valk Hotel Sassenheim-Leiden gecertificeerd met het Green Key Gold certificaat. Wij hebben wederom het gouden certificaat behaald! Green Key is een bekend internationaal keurmerk voor duurzame bedrijven in de hotel- en recreatiebranche. Het certificaat kent drie niveaus: brons, zilver en goud. Hoe meer milieumaatregelen een recreatiebedrijf heeft ingevoerd, hoe hoger het ‘milieuvriendelijke’ niveau. In ons hotel zijn wij continu bezig met het vinden van manieren om te verduurzamen. Tijdens een verblijf helpen onze gasten ongemerkt mee aan onze duurzame bedrijfsvoering, zonder dat onze gasten hoeven in te leveren op comfort. Zo wordt er in alle ruimtes gebruik gemaakt van energiezuinige verlichting en waterbesparende kranen. En staan daarnaast veel biologische en streekproducten op onze menukaart. Ook wordt er sterk rekening gehouden met klimaatbeheersing en op ons parkeerterrein staan diverse elektrische oplaadpunten voor auto’s en fietsen. En zo worden er achter de schermen nog veel meer maatregelen genomen om zo groen mogelijk te zijn. Er worden schoonmaakmiddelen op natuurlijke basis gebruikt om de ruimtes in het hotel schoon te houden en maken we veelal gebruik van gerecyclede materialen en verpakkingen. Daarnaast werken wij in onze restaurants met biologische- en seizoengerichte streekproducten. Ook staan op de wijnkaart van ons a la carte restaurant Nest twee bijzonder smaakvolle Fairtrade gecertificeerde wijnen en bieden we divers Fairtrade gecertificeerd broodbeleg aan tijdens ons ontbijt- en lunchbuffet. Daarnaast werken onze chef-koks veelal met Fairtrade producten in de bereiding van hun gerechten. Dit alles voor een duurzamere wereld. Want dat willen we allemaal, toch?

Activiteiten op het gebied van MAATSCHAPPIJ:
Zowel lokaal als globaal zetten wij ons in op het gebied van profit. Lokaal betekent dit bijvoorbeeld sponsoring van voetbalclub Terleede maar ook van de Harddraverij te Sassenheim waar we samen met andere ondernemers en sponsoren jaarlijks een feestelijk lokaal evenement van maken. Speciaal voor onze jongste gasten hebben wij een veelzijdige kindermenukaart samengesteld: Van der Valk Wereldeters. Kinderen worden met deze avontuurlijke kindergerechten uitgedaagd om eens wat anders te eten dan de traditionele kindermenu's. Omdat Van der Valk als familiebedrijf ook iets wil betekenen voor kinderen die het minder goed hebben, steunen wij met meer dan 30 Van der Valk hotels de organisatie KidsRights. Deze organisatie komt op voor de positie van kwetsbare kinderen waar ook ter wereld. Met onze kindermenukaart steunen wij in het bijzonder de KidsRights Changemakers Movement. De KidsRights Changemakers Movement is een wereldwijd online platform, speciaal voor de moedige kinderen en jongeren die in actie komen voor kinderrechten; de changemakers. Op dit platform kunnen deze jonge changemakers elkaar vinden, ondersteunen, inspireren en mobiliseren, maar ook gevolgd worden door anderen, (financiële) steun ontvangen en een groeiend draagvlak creëren. Met het Wereldeters menu steunt Van der Valk de changemakers binnen de KidsRights Movement en erkent hiermee de kracht van kinderen in de realisatie, promotie en implementatie van kinderrechten.

Duurzaam project:
Momenteel zijn we bezig met het onderzoeken naar de mogelijkheden voor zonnepanelen op ons dak. Bij iedere uitbreiding of nieuw project houden we rekening met de duurzaamheid van de middelen die we inzetten en de wijze waarop wij werken. Onder andere door rekening te houden met de richtlijnen van het Green Key keurmerk en, indien het gaat om bouw, in de toekomst ook met ‘Breaam’ richtlijnen, wat vermindering van energieverbruik en koolstofemissies als doel heeft. ‘Breaam’ richt zich op het herkennen en aanmoedigen van gebouwen die zijn ontworpen om de operationele vraag naar energie, het verbruik en de CO2-uitstoot te minimaliseren. Een wens is om het in de toekomst mogelijk te maken om onze gasten een CO2 reductie op hun factuur te kunnen aanbieden.

INNOVATIE:
We zijn altijd bezig om te verbeteren en nieuwe duurzame mogelijkheden te onderzoeken. Momenteel zijn we bijvoorbeeld aan het onderzoeken of we kunnen gaan werken met een afvalsysteem dat het mogelijk maakt om automatisch voedselverspilling te volgen. Zo krijgen we inzichtelijk welk voedsel in welke hoeveelheden worden weggegooid. Daar kunnen we op inspelen met inkoop- en bereidingsbeleid om zo voedselverspilling met 40- 70 % te reduceren.
Andere redenen om de prijs te winnen:
Van der Valk is een echt familiebedrijf met een rijke historie, we kijken daarom altijd naar de volgende generatie Valken. Wij vinden het dan ook heel belangrijk om de wereld netjes over te dragen aan de generatie die na ons komt.
Herberg Welgelegen, Valkenburg (ZH) - Zorg en Horeca
Martin Noort / 0651799495
Activiteiten op het gebied van MENS:
Herberg Welgelegen zoekt in het werving- en selectiebeleid niet primair naar de beste mensen (en is daarmee de concurrentie te snel af). In eerste instantie wordt de vraag gesteld: voor welk van de kandidaten is deze plek het meeste van meerwaarde/ voegt het meest toe aan zijn/haar leven. Daarom bied zij juist stageplekken voor VSO en praktijkonderwijs, bied zij ruimte voor re-integratieplekken vanuit het UWV en heeft zij beschutte plekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Binnen de Herberg ontwikkelen medewerkers zich door middel van kort cyclische (3 maand), zelf gekozen en geformuleerde doelstellingen. Dit vergroot het plezier in het werk, de betrokkenheid bij de organisatie en de ontwikkeling van de personen.

Activiteiten op het gebied van MILIEU:
Er is een ernstig dreigend probleem dat door invloed van de mens de aarde op relatief korte termijn onleefbaar wordt voor mens, dier en natuur. Door razendsnel ontwikkelde communicatiemiddelen kunnen we niet meer doen alsof we het 'niet weten'. Als herberg nemen we hierom onze verantwoordelijkheid. werken we overal met let-verlichting en bewegingssensoren. Is ons ontbijt plasticvrij, gebruiken we uitsluitend gecertificeerd duurzame schoonmaakproducten en werken we samen met een gecertificeerd schoonmaakbedrijf (oud winnaar duurzaamheidsprijs Duin en Bollenstreek). daarnaast denken we na en checken de keten voor en achter ons. Leveranciers en afnemers worden tijdens jaarlijkse gesprekken hierop bevraagd en denken met elkaar permanent na over verbeteringen. Medewerkers krijgen een 'fietsvergoeding', gefietste kilometers van en naar hun werk mogen ingediend worden en staat een vergoeding tegenover. Op macroniveau zijn wij betrokken bij True Pricing. Een initiatief die een beweging op gang brengt dat in bijvoorbeeld supermarkten naast verkoopprijzen ook de werkelijke prijs, de True Price getoond wordt. Dus de prijs waarin ook verdisconteert is, welke uitgestelde kosten (op de aarde de aarde van morgen) er gemaakt zijn. voor meer informatie: www.trueprice.org

Activiteiten op het gebied van MAATSCHAPPIJ:
Als social enterprise is de 'klassieke' businesscase omgedraaid. Wat is de minimale winst (Profit) die noodzakelijk is om sustainable te zijn? Binnen dat kader wordt jaarlijks nagedacht hoe de impact steeds verder vergroot kan worden. Impact op Mens en Aarde. In ons geval funden onze commerciële activiteiten (Horeca), de ouderzorg. Ouderen met beginnend Alzheimer die bij ons een dagbestedingsprogramma volgen

Duurzaam project:
ja, vanwege ons succes en uitdijende wachtlijsten zijn wij actief opzoek naar geschikte nieuwe locaties om onze impact verder te vergroten.

INNOVATIE:
Ja, de wereld van ouderenzorg en zakelijke gast (hotel en vergaderfunctie) bij elkaar brengen is best logisch maar uniek. Hierom krijgen wij regelmatig bezoek van startende initiatieven die graag lessons learned van ons horen. Vanuit onze filosofie, Impact First, maken we hier altijd tijd voor.
Andere redenen om de prijs te winnen:
VHGM, Hillegom - Energie
Dick van Harlingen / 0235841122
Activiteiten op het gebied van MENS:
Bij ons staat de welzijn van onze medewerkers hoog. We voeren medewerkertevredenheidsonderzoeken uit en gaan actief om met de input van medewerkers. Thuiswerken, 4-daagse werkweken worden toegepast en nauwelijks wordt er overgewerkt.

Activiteiten op het gebied van MILIEU:
Onze werkzaamheden zijn onderdeel van de energietransitie waardoor we Nederland steeds duurzamer maken.

Activiteiten op het gebied van MAATSCHAPPIJ:
We zijn nu 2 jaar achter elkaar minimaal 30% gegroeid. Door een aantal bedrijfsuitjes per jaar te organiseren stimuleren we ook andere ondernemers. We bieden elk jaar weer ruimte voor een stagiair om zich te ontwikkelen en is momenteel iemand bij ons aan het re-integreren.

Duurzaam project:
Momenteel is een stagiair bij ons met een, door ons zelf bedachte stageopdracht bezig, waarbij we de warmte van het Oosterduinse meer (Como meer) willen gebruiken om Noordwijkerhout gasloos te verwarmen (aquathermie). Bodemenergie zal dan worden gebruikt als het opslagsysteem wat voor deze techniek onmisbaar is!

INNOVATIE:
Een dergelijk groot aquathermie project is nog niet eerder in de bestaande bouw geïmplementeerd. Bij nieuwbouw wordt dit regelmatig toegepast. De ca. 7 miljoen bestaande woningen zullen echter ook verduurzaamd moeten worden. Door in het aquathermie concept innovatieve oplossingen mee te nemen kan het project slagen en zijn er voldoende innovaties.
Andere redenen om de prijs te winnen:
Dagelijks zijn we bezig om in de woningbouw en utiliteit duurzame oplossingen te ontwerpen, vergunbaar te krijgen en te begeleiden in de uitvoering. De projecten lopen uiteen van één woning tot duizenden woningen en van een schoolgebouw tot distributiecentra. Hierbij wordt vaak hetzelfde trucje dat al jaren goed werkt toegepast, maar wanneer mogelijk worden ook nieuwe innovaties en/of zelf bedachte innovaties toegepast.
Bewust Bollenstreek, Noordwijk - Bewustwording
A.C.M. Roelen / 0622329846
Activiteiten op het gebied van MENS:
We verbinden ondernemers met als professie bewustwording én verbinden mensen die graag bewuster willen leven. Ons netwerk is in 3 jaar tijd gegroeid naar +160 professionals die zijn aangesloten en onze evenementen worden zeer goed bezocht. Er is behoefte aan dit andere geluid.

Activiteiten op het gebied van MILIEU:
Er zijn ook professionals aangesloten die zich bezig houden met voeding en duurzaamheid. Mensen wakker maken wát we eten, wáár het vandaan komt en wat we nu eigenlijk écht nodig hebben. Ook organiseren we filmavonden, lezingen en informatiemarkten rondom dit thema. Daar komen meer dan 100 mensen op af. Ons doel: bewustwording, wakker maken!

Activiteiten op het gebied van MAATSCHAPPIJ:
Onze website is uitstekend SEO geschreven, dat zorgt voor goede zichtbaarheid van onze aangesloten leden. Onze agenda gaat 2x per maand naar 1500 abonnees, hetgeen zorgt voor publiciteit van de evenementen van onze aangesloten leden. Door krachten te bundelen bereiken we zoveel meer. Het toverwoord is steeds weer 'verbinding'. Daarvoor durven kiezen, voorbij concurrentie, maar gericht blijven op onze missie, is vruchtbaar! Ook beginnende ondernemers worden meegenomen in deze krachtige energie van Bewust Bollenstreek.

Duurzaam project:
We zijn altijd bezig met wakker maken, bewustworden. Komende maand april staat in teken van Gezondheid en Fitheid, dan organiseren we weer een lezing, filmavond en informatiemarkt daaromheen. Ook zijn we nu bezig op scholen, om ook daar workshops te organiseren om ouders van leerlingen ook bewust te maken hoe we anders om kunnen gaan met de gevoelens en emoties van onze pubers. Op naar een duurzame wereld, betekent niet alleen zuinig omgaan met de natuur, maar ook zuinig omgaan met onszelf én met elkaar. Daarnaast zijn ook onze maandelijkse Bewuste Wandelingen goed bezocht!

INNOVATIE:
Altijd! Juist! We vormen een ander geluid. Durven dat ook te laten zien. Als op een ouderavond van het Fioretti College 300 ouders op af komen (ongekend hoog aantal) betekent dat we zeker vernieuwend zijn. Het is het nieuwe geluid van bewustwording, dat steeds weer doorklinkt in alles wat we doen in de Bollenstreek.
Andere redenen om de prijs te winnen:
Ik meld Bewust Bollenstreek aan, niet voor mijzelf (geheel onbelangrijk), maar om zo ook weer onze missie onder de aandacht te brengen. Het mag ánders... We mogen bewuster met onszelf en elkaar omgaan, bewuster van wat we eten, wat we gebruiken, wat we weggooien en wat we nou eigenlijk écht nodig hebben. Dat maakt een mooiere Bollenstreek.
Stichting KunstKlank, Noordwijk - cultuur
Martha Baalbergen / 0648082804
Activiteiten op het gebied van MENS:
Duurzame relaties met mensen en bedrijven in en rondom Noordwijk. Fauna en flora op locatie in acht nemen. Geluidsnormen voor omgeving vaststellen Rekening houden om omwonenden (geluid / parkeren / duur evenement)

Activiteiten op het gebied van MILIEU:
1. AFVAL VOOR BEZOEKERS & CREW O afval scheiden in aparte afvalbakken O asbakken/rookafdeling/niet roken gebiden O statiegeldglazen O duurzaam servies O ECO team coördineert O inkoop: mijden van verpakkingsmateriaal 2. VERVOER O bewaakte fietsenstalling O bezoekers kom op de fiets! O OV info op site O auto delen app O elektrisch vervoer op en naar locatie 3. ENERGIE O groene generator O groene stroom O zonnepanelen / mobiele solar power O energiezuinig geluid en licht 4. WATER O KunstKlank waterflessen voor crew O water tappunt O droge toiletten 5. LEVERANCIERS leverancierkeuzes op basis van: O voetafdruk leveranciers O transportkosten 6. ETEN & DRINKEN O biologisch O fair trade O vegetarisch O lokaal inkopen, streekproducten O voetafdruk leveranciers O bewaren/weggooien etenswaren O hygiëne O herbruikbaar servies 7. SCHOONMAAK O ecologische schoonmaakmiddelen O aansluiting op riool 8. DRUKWERK/COMMUNICATIE O FSC papier O milieuvriendelijke inkt O A6 flyer 110 gr / A3 poster 130 gr O zo min mogelijk donkere vlakken O digitaal ipv papier O duurzame gadgets O herbruikbare tekstborden O duurzaam KunstKlank uitstralen O duurzame kleding 9. OMGEVINGSBEWUSTZIJN O duurzame relaties O rekening houden met fauna en flora O geluidsnormen voor omgeving O rekening houden om omwonenden (geluid / parkeren / duur evenement) 10. VERBLIJF O camping afval O camping servies O camping schoonmaak O zonneboilers/zonnepanelen

Activiteiten op het gebied van MAATSCHAPPIJ:
Werkgelegenheid creëren voor musici, kunstenaars, acteurs, dansers en een podium bieden voor jong talent.

Duurzaam project:
Vrijwilligers, bezoekers, cast en crew handelen duurzaam tijdens onze muziektheaterproducties in 2020 en de komende jaren, gefaciliteerd en uitgedaagd door KunstKlank.

INNOVATIE:
KunstKlank Wij geloven dat cultuur het cement is van de samenleving: muziek en kunst verbinden, dagen uit, raken en verbreden je blik. Met toewijding zorgen wij samen met professionals, amateurs en vrijwilligers voor bijzondere kunstproducties op verrassende locaties. Met ruim 20 jaar ervaring ontwikkelen velen bij ons hun artistiek talent. Onze bezoekers willen erbij zijn: inwoners van Noordwijk e.o. én cultuurliefhebbers die speciaal naar Noordwijk komen. De artistieke eindverantwoordelijkheid ligt altijd in handen van artistiek leider, Herma van Piekeren.
Andere redenen om de prijs te winnen:
Het is van groot belang dat culturele initiatieven en evenementen duurzaam handelen. Dit geldt ook voor verenigingen, sportclubs en andere plaatsen waar mensen samen komen. Al is het alleen al het gebruik van duurzaam servies ipv plastic bekertjes. PS Er zijn geen mensen in dienst bij Stichting KunstKlank, er wordt wel gewerkt met ZZP-ers
Heemskerk fresh&easy, Rijnsburg - Food groothandel
Jolanda Philipse / +31 71 402 13 38
Activiteiten op het gebied van MENS:
Wij zetten in op gezondheid, ontwikkeling en veiligheid van onze medewerkers en gaan op een duidelijke en eerlijke manier met elkaar om.

Activiteiten op het gebied van MILIEU:
Wij hebben als organisatie een rol om verantwoordelijk om te gaan met de impact op het klimaat & milieu.

Activiteiten op het gebied van MAATSCHAPPIJ:
Wij zien het als onze taak om kansarmen en hulpbehoevenden te helpen.

Duurzaam project:
We willen ons specifiek bezig gaan houden met desbetreffende te behalen certificering/awards in onze specifieke branche en koploper worden op het gebied van duurzame werkprocessen.

INNOVATIE:
Jazeker, we zijn continue in ontwikkeling en aan het bekijken hoe we onszelf kunnen verbeteren. We staan nooit stil.
Andere redenen om de prijs te winnen:
Ons groenteafval gaat naar een boer in de omgeving en wordt als veevoer gebruikt.. Omdat wij het belangrijk vinden om milieubewust te handelen, werken we aan reduceren van elektriciteit, gas en water. We maken hierbij gebruik van bestaande technieken maar onderzoeken ook nieuwe technieken. Omdat we als bedrijf ook een positieve bijdrage willen leveren aan de maatschappij, steunen we diverse gezonde en sportieve initiatieven en helpen we hulpbehoevenden in de wereld.
PiE BV, Katwijk - Ruimtevaart & Astronomie
Evert Pauwels / 0610269232
Activiteiten op het gebied van MENS:
Momenteel niets.

Activiteiten op het gebied van MILIEU:
Nog niet veel behalve dan dat er niet geprint wordt als dat niet nodig is tijden uitvoerende werkzaamheden. Wij willen ervoor zorgen dat het papier gebruik globaal nog meer terug wordt gebracht. Dit kan volgens ons als mensen documenten makkelijk kunnen initiëren, het eenvoudig is om de te signeren en zonder moeite kunt terug vinden, ook na een lange tijd het document niet gebruikt te hebben.

Activiteiten op het gebied van MAATSCHAPPIJ:
Nog niets. Ons doel is om delen van de programma uit te besteden aan kleine specialistische zelfstandigen op het gebied van computerkennis. Naarmate de groei van het bedrijf moet er meer werk worden uitbesteed of mensen worden aangenomen om systemen die nu nog in de pen zitten uit te kunnen voeren.

Duurzaam project:
We zijn bezig om een web-based programma te schrijven die ervoor zorgt dat documenten niet meer uitgeprint hoeven te worden om te ondertekenen, eenvoudig is documenten te initiëren, eenvoudig is een document te vinden, waar Internet verbinding is het document ingekeken kan worden, maar het belangrijkste is dat de meeste digibeten er ook mee kunnen werken. Het gaat veel papier besparen.

INNOVATIE:
Er zijn veel programma's die iets vergelijkbaar doen, maar er is geen systeem op de markt die gebruikersvriendelijk is en tegen lage kosten voor kleine bedrijven en waar documenten eenvoudig te vinden zijn. Het systeem is opgezet op basis van ESA ECSS standaard voor ruimtevaart bedrijven. Maar door gesprekken met mensen van niet ruimtevaart bedrijven bleek ook hier een mogelijke markt te zijn. Het systeem dat we ontwerpen kan straks gebruikt worden voor elk bedrijf dat documenten maakt en deze op een goede manier wil archiveren.
Andere redenen om de prijs te winnen:
Wij gaan hightech controle systemen, die in de ruimtevaart en astronomie en grote ondernemingen een verplichting is, gebruikersvriendelijk en betaalbaar te maken voor kleine bedrijven en zelfstandigen.
Gouda Geo-Equipment B.V., Hillegom - Industrie
Erik Omtzigt / 0645490552
Activiteiten op het gebied van MENS:
We hebben een zeer vriendschappelijke en ontspannen sfeer hier binnen het bedrijf. Medewerkers gaan zeer vriendschappelijk met elkaar om. Iedere dag om 12h30 eten we gemeenschappelijk. Door de ontspannen werksfeer is ook het verzuim minimaal.

Activiteiten op het gebied van MILIEU:
De demografische ontwikkelingen in de wereld laten zien, dat de wereldbevolking van het platteland naar de steden trekt. Willen steden succesvol zijn, dan is het planologisch zaak deze steden zo compact mogelijk te bouwen. Hoe meer vierkante kilometers een stad inneemt, des te meer moet er worden geïnvesteerd in wegen, metro, rioleringen, elektriciteitsvoorzieningen, etc. Dat legt een grote belasting op het milieu. met de door Gouda-geo ontwikkelde bodemonderzoeksapparatuur kunnen ook slechtere gronden bebouwd worden en kan er ook hoger worden gebouwd. Dit heeft niet alleen grote voordelen t.a.v. het milieu (minder ruimtegebruik), maar ook economisch (minder investeringen in infrastructuur). Onze apparatuur wordt gebruikt in 126 landen wereldwijd - 90% van wat wij produceren wordt geëxporteerd.

Activiteiten op het gebied van MAATSCHAPPIJ:
Gouda-Geo is een commercieel bedrijf. Profit is voor ons belangrijk, omdat dat de mogelijkheid geeft te investeren in de verbetering van onze producten en diensten. Profit wordt daarom ook niet uit het bedrijf gehaald in de vorm van bonussen voor de directie. Profit blijft in het bedrijf en wij financieren de gehele bedrijfsvoering (werkmaterieel, voorraad en onder-handen-werk) geheel uit eigen middelen.

Duurzaam project:
Gouda-Geo is continu bezig met de ontwikkeling van nieuwe producten of met de verbetering van bestaande producten. Zo hebben wij in het recente verleden een geheel elektrisch aangedreven rupskraan ontwikkeld en gebouwd voor Wagenborg Nedlift. Deze week leveren wij de allereerste (wereldprimeur) hybride sondeerrups uit aan een Engelse klant. Deze klant voldoet met deze machine aan de emissie-eisen van Londen inzake bouwmachines en zij kunnen (omdat de machine geen geluid maakt) ook 's-avonds en eventueel 's-nachts werken.

INNOVATIE:
Gouda-Geo is een bedrijf met mensen, die gepassioneerd zijn over techniek. En zij zien continu kansen om de producten en diensten te verbeteren. Naast de hoge kwaliteit service is dat de focus van het bedrijf.
Andere redenen om de prijs te winnen:
De bijdrage aan een betere leefomgeving beperkt zich niet tot Hillegom of de regio, maar heeft impact op vele grote projecten wereldwijd, zoals windmolenparken op zee, "palm"-eilanden, grote bouwprojecten, planologische ontwikkelingen, etc. Dit soort projecten kunnen alleen maar gerealiseerd worden op basis van zeer hoogwaardig bodemonderzoek. Gouda-Geo ontwikkelt en levert hiervoor de kennis en de apparatuur.
De Kledingkade, Katwijk aan Zee - Karel
Sandra Grimbergen / 0646630713
Activiteiten op het gebied van MENS:
Wij zijn een tweedehands kleding winkel, laagdrempelig, prijsvriendelijk, een praatje, een bakje koffie. Wij geven iedere vrijdag kleding aan de voedselbank.Kortom mastschappelijk zeer betrokken.

Activiteiten op het gebied van MILIEU:
Wij krijgen veel kleding aangeleverd in tassen.Die hergebruiken wij weer. Weinig afval maar wat we hebben scheiden we.

Activiteiten op het gebied van MAATSCHAPPIJ:
We hebben soms staigeres van het vmbo. Vanaf 1 februari komt er een scholiere bij ons werken voor een aantal uur. Wij zetten ons in voor de vereniging HCHWA-D( de Katwijkse ziekte) We organiseren een aantal evenementen per jaar b.v. de kerstmutsrun. Ook schenken wij veel kleding aan de voedselbank en St. HOE.

Duurzaam project:
Wij geven dames en kinderkleding en schoenen/tasen, een tweedekans. Als we in de toekomst een groter pand vinden willen we ook herenkleding erbij gaan doen.

INNOVATIE:
n.v.t.
Andere redenen om de prijs te winnen:
Asterra, Noordwijkerhout - detailhandel
Helga van Ruijven / 0634532408
Activiteiten op het gebied van MENS:
Wol en zijde zijn omhullende materialen die mensen helpen zich lekker te voelen in hun eigen lijf. Wij importeren al onze onderkleding omdat dit in Nederland niet geproduceerd wordt. We kopen alleen in Europa in zodat we een goed beeld hebben van waar onze kleding vandaan komt en door wie het geproduceerd wordt. We werken daardoor veel met familiebedrijven: korte lijntjes, eerlijke beloning, goede werkomstandigheden, gecertificeerde controles op kwaliteit (materiaal, proces en werkomstandigheden).

Activiteiten op het gebied van MILIEU:
Onze collectie is gemaakt van biologisch afbreekbare en hernieuwbare materialen (wol en zijde). Het grootste deel is bovendien van biologische kwaliteit, dus geproduceerd zonder kunstmest en bestrijdingsmiddelen. Als webwinkel maken we gebruik van verpakkingsmaterialen. Wij kiezen voor papier en karton omdat dit goed te recylcen is en snel afbreekbaar. In tegenstelling tot veel webwinkels in kleding, gebruiken we bewust geen plastic verpakkingsmaterialen, ook al leidt dat tot hogere verzendkosten. We scheiden intern alle plastic, papier en karton van het restafval; de toners van de printer gaan retour naar de leverancier. Bij het inrichten van de nieuwe bedrijfsruimte afgelopen voorjaar, hebben we het dak van de bedrijfsruimte geisoleerd en LED verlichting aan laten leggen. Dit jaar gaan we electrisch rijden en worden de pakketten met de electrische auto afgeleverd bij het postkantoor.

Activiteiten op het gebied van MAATSCHAPPIJ:
Asterra is een relatief klein bedrijf al functioneert het al 15 jaar gezond en wel.

Duurzaam project:
Op dit moment zijn we met één van onze leveranciers bezig om de collectie uit te breiden met kleding die geverfd is met cold dye, fruit, groente en mineralen. Deze manieren van kleding verven zijn minder belastend voor het milieu vanwege de gebruikte materialen maar ook omdat er veel minder water nodig is bij het kleurproces.

INNOVATIE:
Wat is innovatief. We werken al 15 jaar zo, voor ons dus niet zo innovatief. Gelukkig zijn er wel steeds meer mensen die op zoek gaan naar eerlijke producten en blij verrast zijn ons te vinden: verantwoord, duurzaam, eerlijke materialen en lange ervaring.
Andere redenen om de prijs te winnen:
Duurzaamheid begint bij de intentie om zo eerlijk mogelijk te handelen in alle opzichten. Dat staat bij Asterra voorop bij elke keuze die gemaakt wordt. Elke nieuwe leverancier wordt uitgevraagd en beoordeeld op kwaliteit voor mens, milieu en dier.
SupportPoints.com, Noordwijk ZH - Industrial IT platform
Peter Goeijenbier / 0638938411
Activiteiten op het gebied van MENS:
Het SupportPoints platform geeft Industrial IT specialisten vanuit de gehele wereld (totaal >1100 experts, waaronder >800 experts uit India, Pakistan) de mogelijkheid hun technische kennis online in te zetten op gebieden waar Nederland en Europa een tekort aan is. Hieronder bevinden zich een toenemend aantal vrouwelijke Industrial IT’ers uit deze landen. Dit is een win-win situatie voor zowel de Europese landen als ontwikkelingslanden.

Activiteiten op het gebied van MILIEU:
SupportPoints ondersteund obsolete/legacy PLC systemen die de leveranciers niet meer ondersteunen. Hierdoor is een verlenging van de levensduur van het besturingssysteem en voorkomt het versneld afschrijven van de industriële installaties zelf. Dit is zonder deze ondersteuning risicovol. Hiernaast worden ook veel oude installaties doorverkocht naar tweede- en derdewereldlanden waar niet altijd de kennis aanwezig is voor serviceverlening bij storingen en softwareaanpassingen. (ook een PEOPLE punt)

Activiteiten op het gebied van MAATSCHAPPIJ:
SupportPoints geeft bedrijven met een Industrial IT kennistekort de mogelijkheid om via het platform online kennis in te zetten. Flexibel: dit kan voor een zeer korte periode zijn zoals bij storingsoplossing maar ook bij softwaremodificaties. Hierdoor is SupportPoints ook zeer geschikt als flexibele kennisschil voor technische diensten.

Duurzaam project:
De ondersteuning van obsolete Industrial IT systemen is een duurzaam project van wereldwijde schaal. Experts uit meer als 70 landen ondersteunen bedrijven wereldwijd. Zoals aangegeven gaan wij ook het gebruik van reparaties en refurbished onderdelen ondersteunen met lokale Suppliers.

INNOVATIE:
Dit platform heeft een nieuwe benadering met betrekking tot het gebruik van Industrial IT kennis: kennis hoeft niet fysiek aanwezig te zijn maar wordt wereldwijd online geselecteerd en ondersteund wanneer noodzakelijk. Door internationale tijdverschillen bestaat er een 24/7/365 ondersteuning. Het Supportpoints platform is de eerste en enige in zijn soort op het gebied van Industrial IT.
Andere redenen om de prijs te winnen:
SupportPoints.com is een startup uit Noordwijk. Een startup die een innovatief platform opgezet heeft met een wereldwijde impact waarbij een internationale benadering van duurzaamheid/levensduurverlenging de basis is. Voor een korte uitleg kijk naar de animatie https://vimeo.com/supportpoints
Electra Brandt, Rijnsburg - Industrie / Transport
Sape Kuiper / 0651985680
Activiteiten op het gebied van MENS:
Electra Brandt is aangesloten bij de Metaalunie waardoor de arbeidsvoorwaarden van ons personeel gewaarborgd zijn. Tevens stimuleren wij partime werken voor oudere werknemers.

Activiteiten op het gebied van MILIEU:
Met +/- 1 spoelbeurt per jaar kunnen bij dieselvoertuigen zoals vuilniswagens en stadsbussen de NOx, CO2, roetuitstoot en brandstofverbruik van dieselmotoren verlagen. Wij spoelen de motoren met Oxyhydrogen gas wat wij produceren uit met gedeminiraliseerd water.

Activiteiten op het gebied van MAATSCHAPPIJ:
Electra Brandt berekend normale marges wat de continuiteit van onderneming ten goede komt.

Duurzaam project:
Ja, zie PLANET.

INNOVATIE:
Ja, voor het verbeteren van de emissies van bestaande dieselmotoren is wijnig aandacht.
Andere redenen om de prijs te winnen:
chocolaterie Pierre, Hillegom - chocolaterie, bakkerij
gert van Soest / 0252525210
Activiteiten op het gebied van MENS:
medezeggenschap, jaarvergadering, verantwoord omgaan met ziekte/ verzuim, opleiding geven, leer bedrijf, kansen geven,

Activiteiten op het gebied van MILIEU:
gescheiden afval, reductie van energie gebruik, minimaliseren van plastic in verpakking(zoals papieren tasjes) inkoop van fairtrade grondstoffen die ook duurzaam verbouwd worden

Activiteiten op het gebied van MAATSCHAPPIJ:
sponsoring aan organisaties en scholen en vereniging, bijna uitsluitend lokaal, mensen en kerken sponseren met diversen akties. voorbeeld, in 2019 7500 bolletjes ijs gesponsord die verkocht konden worden door vrijwilligers voor goede doelen,

Duurzaam project:
airco, omzetten naar warmte pompen, en meewerken en bezoeken van projecten in Afrika die te maken hebben met bestrijding van armoede en duurzaam verbouwen van cacao

INNOVATIE:
innovatie zit bij ons niet voor het grootste deel in techniek maar in werkwijze, we proberen de zero te halen in het verlies van voedsel. dit door het terug te brengen van afval van voedsel en voorkomen van artikelen die over de houdbaarheids datum gaan
Andere redenen om de prijs te winnen:
wij hebben een sterk gevoel van verantwoord ondernemen, in bijzonder lokaal, maar vergeten daarbij niet de problemen die wereldwijd spelen zoals armoede en milieu
skmbouwbedrijf, Noordwijk - Bouwbedrijf
Adel Nour / 0621414351
Activiteiten op het gebied van MENS:
Duurzame energie

Activiteiten op het gebied van MILIEU:
Duurzame energie plus Beton

Activiteiten op het gebied van MAATSCHAPPIJ:
Duurzame energie plus Beton

Duurzaam project:
Energie zonder gebruik te maken van wind brandstof of zonenergie of kolen. kernenergie dit is Duurzame Energie.

INNOVATIE:
Voor het milieu
Andere redenen om de prijs te winnen:
Mijn energie is schone energie
Youngpwr (handelsnaam van Endlesspwr), Noordwijk - Arbeidsmarkt
Suzan Schouten / 0655384880
Activiteiten op het gebied van MENS:
Youngpwr zorgt ervoor dat jongeren 13-26 hun talent ontwikkelen en met meer werkervaring, kennis en zelfvertrouwen de arbeidsmarkt betreden. Dit doet Youngpwr door het bieden van een connectie platform waar ondernemers en particulieren jongeren met uiteenlopende talenten kunnen vinden om een klus te doen in het bedrijf of bij particulieren thuis. Denk hierbij aan hulp bij social media, computers, bijles oppassen of een dj.Jongeren leren, verdienen geld en voelen zich goed. Opdrachtgevers vinden de leukste jongeren met talent die ook nog eens betaalbaar zijn. Youngpwr werkt dus voor iedereen.

Activiteiten op het gebied van MILIEU:
Jongeren zijn in deze tijd zeer milieubewust. Zij fietsen, delen auto's, eten minder vlees etc. Dat is de trend en zij dragen die graag over. Zo kunnen zij via de opdrachten particulieren en ondernemers inspireren om beter om te gaan met het milieu.

Activiteiten op het gebied van MAATSCHAPPIJ:
Youngpwr helpt ondernemers en particulieren bij het vinden van voordelige, jonge en ambitieuze werknemers. Dit maakt het zoeken naar personeel makkelijker. Daarnaast bevordert het de werkgelegenheid voor jongeren. Youngpwr zorgt ervoor dat jongeren makkelijker leuk en leerzaam werk vinden, waarmee ze meer dan gemiddeld verdienen en dus besteden. Daarnaast zal Youngpwr bij een positieve cashflow geld investeren in het ontwikkelen van een leerplatform voor jongeren om alles te weten te komen over het ondernemerschap (voor jezelf of als ondernemende werknemer).

Duurzaam project:
Youngpwr richt zich op het verbinden van economische groepen: Jongeren en opdrachtgevers (ondernemers en/of particulieren) Youngpwr wil Jongeren leren om van hun eigen kracht uit te gaan. Jongeren laten kijken naar hun talent en daarmee aan de slag te gaan. Zo kunnen zij geld verdienen, ervaring op doen en zichzelf ontwikkelen. Door te gaan doen waar ze goed in zijn, worden jongeren zelfverzekerd en gelukkig. Het koppelen en het leerplatform blijven altijd gratis voor jongeren. Zo kunnen zij zich gratis ontwikkelen voor hun toekomst.

INNOVATIE:
Youngpwr is innovatief omdat er nog geen platform bestaat waarbij jongeren vanaf 13 jaar leuk en leerzame werkopdrachten tegen betaling kunnen vinden. Daarnaast gaat Youngpwr het koppellen van jongeren en opdrachtgevers combineren met het bieden van een leerplatform voor jongeren om hen een voorsprong te geven op het moment dat zij solliciteren op hun eerste "echte" baan.
Andere redenen om de prijs te winnen:
Het bedrijf is succesvol gestart in Noordwijk en wil graag uitbreiden naar Nederland. Daar is geld en aandacht in de media voor nodig. Alle beetjes helpen, ook de duurzaamheidsprijs.
Haringrock, Katwijk - Muziekfestival
Ton Frissen / 0614373598
Activiteiten op het gebied van MENS:
Haringrock brengt bezoekers, vrijwilligers, betrokkenen bij het gesteunde goede doel en alle inwoners van Katwijk bijeen. We vragen aandacht voor De Katwijkse Ziekte, zetten Katwijk regionaal, nationaal en internationaal op de kaart en organiseren een muziekfestival, vrijmarkt en ondernemersmarkt voor ruim 15.000 bezoekers.

Activiteiten op het gebied van MILIEU:
Haringrock was vorig jaar het eerste wegwerpplasticvrije kustfestival van Nederland. Plastic bekers, bakjes en zakjes behoren voortaan tot het verleden. Dit jaar zetten we de volgende stap en organiseren we het festival volledig energieneutraal. Tijdens de 35e editie in 2020 streven we naar 100% duurzame energie voor ons plasticvrije festival.

Activiteiten op het gebied van MAATSCHAPPIJ:
Haringrock is een gratis festival. Met initiatieven zoals de bier-pitcher vangen we het omzetverlies van herbruikbare bekers op. Belangrijker is de verbindende rol die we spelen voor ondernemers in de regio. We zetten bedrijven als sponsor in de spotlights, brengen ze bij elkaar tijdens netwerkevenementen en lanceren de Prioriteitspas als loyaliteitskaart.

Duurzaam project:
Haringrock moet uiteindelijk een volledig duurzaam festival zijn. Plasticvrij, energieneutraal en met uitsluitend duurzaam geproduceerde materialen en middelen. We gelden al als voorbeeld voor diverse festivals in de regio. Een rol die we serieus nemen, om duurzaamheid de nieuwe standaard te maken voor ieder (muziek)festival.

INNOVATIE:
Ja, Haringrock wacht niet op verplichtingen in vergunningen. We lopen voor de troepen uit, door ieder jaar een nieuwe stap te zetten en andere festivals te laten zien wat er mogelijk is. Op eigen kracht, vanuit een groot team van enthousiaste vrijwilligers. Met nieuwe initiatieven, waarmee we de standaard veranderen.
Andere redenen om de prijs te winnen:
Haringrock werkt uit een hart voor de gemeenschap, en wil een voorbeeld functie zijn voor ondernemers en organisatoren.
IT4Kids, Noordwijk - Stichting - Goed doel
Colette Zee / 071-8001532
Activiteiten op het gebied van MENS:
IT4Kids is opgericht met als doel om kinderen, die door financiële of fysieke beperkingen niet in staat zijn te sporten, een duurzame (sport)kans te geven. De projecten die wij ondersteunen zijn zowel lokaal als landelijk gericht. Sport en spel is voor kinderen tussen de 6-18 jaar een middel om #Skills4Life te ontwikkelen, zoals omgaan met tegenslagen, weerbaarheid en samenwerken. Intern zetten wij in op duurzame relaties door flexibiliteit in werkuren, autonomie, ontwikkeling en vitaliteit, met tussendoor sporten en gezonde gezamenlijke lunches. Wij werken samen met partners die aandacht hebben voor mens & maatschappij, zoals het aanbieden van sociale werkplekken.

Activiteiten op het gebied van MILIEU:
Teveel hardware blijft in de kast liggen of wordt weggegooid en opnieuw aangeschaft. De IT-industrie is vervuild, terwijl IT-apparatuur een tweede leven kan krijgen. IT4Kids wil bij bedrijven bewustwording creëren voor het milieuproces en de waarde van afgeschreven hardware. IT4Kids werkt samen met een gecertificeerde partner die de bedrijven ontzorgt; de hardware wordt opgehaald, volgens de ISO normen gedatawiped en krijgt een tweede leven. Indien dat niet kan, worden de bruikbare onderdelen eruit gehaald, grondstoffen hergebruikt en wordt de apparatuur volgens de Europese regelgeving afgevoerd. Dit proces voorkomt onnodige productie, reduceert de CO2-uitstoot en helpt het milieu.

Activiteiten op het gebied van MAATSCHAPPIJ:
Wij richten ons op het stimuleren van de (lokale) economie van sport & bewegen. Maatschappelijke opbrengsten zijn 2,51 keer zo hoog als de kosten; alle investeringen leveren maatschappelijke meerwaarde op en zo werken wij ook. IT4Kids is een non-profit organisatie met ANBI status en ondersteunt projecten van goede doelen met dezelfde missie. 1 op de 8 kinderen in Nederland leeft onder de armoedegrens, dat zijn er 421.000 teveel. Dit brengt o.a. fysieke klachten, kans op obesitas, isolement en mentale problemen met zich mee. Door de projecten die wij ondersteunen geven wij kinderen #Skills4Life mee, zoals discipline, respect en zelfvertrouwen.

Duurzaam project:
IT4Kids ondersteunt projecten van goede doelen met dezelfde missie: kinderen die door financiële of fysieke beperkingen niet kunnen sporten een duurzame (sport)kans bieden. Projecten die voldoen aan vastgestelde criteria zijn frame-voetbal van de Dirk Kuyt Foundation, Schooljudo met de ondersteuning van 8-weekse schoolprogramma’s in lager sociaal-economische wijken (o.a. Noordwijkerhout), meiden event van de Krajicek Foundation en maatschappelijke gemeentelijke projecten van FC Utrecht. Daarnaast zorgen zij voor inzameling van afgeschreven hardware via hun netwerk. Lokale instanties, verenigingen en goede doelen kunnen IT-apparatuur van bedrijven inleveren via IT4Kids om geld in te zamelen voor hun projecten.

INNOVATIE:
IT4Kids heeft een innovatieve manier van fondsenwerving. Niet de gebruikelijke sponsoring van projecten en goede doelen in ruil voor naamsvermelding, maar door bedrijven ervan bewust te maken dat afgeschreven hardware een waarde heeft, het ten goede komt aan het milieu en (sport)kansen voor kinderen biedt. De samenwerkende goede doelen zorgen voor bewustwording in hun netwerk, een bijdrage aan MVO en impact voor IT4Kids. De opbrengsten van afgeschreven hardware uit hun netwerk vloeien automatisch terug naar hun eigen goede doel, bovenop hun eventuele vaste donatie van IT4Kids. Een win-win situatie en een intensieve duurzame samenwerking voor alle partijen.
Andere redenen om de prijs te winnen:
De partner waar IT4Kids mee samenwerkt om de ingezamelde hardware te verwerken, Flex-IT, is dé grondlegger van refurbishing. Vanaf 1991 is Flex-IT actief in deze markt met alle benodigde certificaten op het gebied van recycling, veilige dataverwerking en innovativiteit om afgeschreven hardware een tweede leven te geven. IT4Kids werkt voornamelijk samen met innovatieve partijen die voorlopen met hun business modellen op het gebied van MVO, circulair ondernemen en duurzaamheid.
Toko Layang Layang, Sassenheim - horeca, catering
José Perfors / 0252 221704
Activiteiten op het gebied van MENS:
Mensen zijn belangrijk! We bieden iedereen gelijke kansen en geven herintreders, statushouders, mensen uit de ziektewet of met een uitkering en nieuwkomers de kans om (weer) aan de slag te komen. Wanneer mensen de Nederlandse taal niet goed beheersen zien we dit niet als een belemmering maar juist als een kans om mensen de mogelijkheid te bieden hier te leren. Mijn man, die zelf een heel inburgerings traject heeft doorlopen, is daarin ervaringsdeskundige dus begrijpt wat mensen doormaken.

Activiteiten op het gebied van MILIEU:
De bewustwording van de enorme bergen afval die wij met elkaar creeëren is een eerste stap. Daarnaast nemen wij de verantwoordelijkheid hier iets aan te doen en hopen dat de consument ten eerste hier voor open staat en ten tweede ook actief hierin gaat meewerken. Wij zijn sinds 1 januari overgestapt op duurzame disposables gemaakt van natuurlijke rest- of circulaire materialen, en zijn composteerbaar. We beseffen dat dit echter nog steeds afval is, en daarom stimuleren wij onze klanten hun eigen verpakkingen mee te nemen. We verkopen ook een maaltijdbox, als je deze opnieuw laat vullen krijg je telkens 5% korting. Op die manier dring je het onstaan van bergen afval natuurlijk nog meer terug.

Activiteiten op het gebied van MAATSCHAPPIJ:
De verpakkingen die wij tegenwoordig gebruiken komen niet uit Azië maar worden gemaakt in Nederland (Mepal®) en België. Dit in tegenstelling tot een heleboel plastic verpakkingsmateriaal. Wij proberen zoveel mogelijk te kiezen voor producten hier uit de regio. Dit is ook nog eens beter voor het milieu!

Duurzaam project:
Ons project met duurzame verpakkingen zijn we pas net gestart maar we merken een enorm enthousiasme bij onze klanten. Daarom gaan we dit in de nabije toekomst uitbreiden door ons te focussen op het verkopen van losse kruiden, rijst en specerijen ipv in plastic bakjes/zakjes. Het principe is hetzelfde: men neemt eigen potjes of bakjes mee en laat deze vullen.

INNOVATIE:
Wij maken slechts een klein deel uit van de gemaksvoedings 'industrie', maar we zien helaas nog te weing dat er stappen worden genomen in de richting van het verminderen van (plastic) afval. Dat terwijl steeds meer mensen kiezen voor een 'snelle en makkelijke afhaalmaaltijd'. We hopen dat andere bedrijven ons voorbeeld volgen: het vergt wat omdenken en hier en daar een kleine investering maar met grote gevolgen!
Andere redenen om de prijs te winnen:
Company2Wear, Sassenheim - Bedrijfskleding
Melody Peet / 0252223220
Activiteiten op het gebied van MENS:
Company2Wear kiest ervoor om alleen samen te werken met leveranciers die voldoen aan WRAP. Dit is een onafhankelijke non-profit organisatie die fabrieken en productieketens certificeert op basis van legale, humane en ethische criteria. Daarnaast leven wij de cao & Arbowetgeving/regelgeving na om ervoor te zorgen dat de medewerkers in een goede omgeving werken.

Activiteiten op het gebied van MILIEU:
Company2Wear werkt met leveranciers die gecertificeerd zijn volgens OEKO-Tex en voldoen aan het Fair Trade certificaat. Onze leverancier Cottover voldoet zelfs aan het certificaat 'GOTS' (global organic textile). Daarnaast gaan wij altijd het gesprek aan met onze klanten & leveranciers om zo min mogelijk transportbeweging te hebben (bundelen van bestellingen, minder gebruik van plastic en recyclen van bedrijfskleding). Het recyclen van bedrijfskleding faciliteren wij bij iedere klant indien akkoord.

Activiteiten op het gebied van MAATSCHAPPIJ:
Naast het sponsoren van lokale evenementen en organisaties, is Company2Wear ambassadeur van Oxfam Novib (verslaan van armoede) en Vriend van het Rode Kruis (vooraf investeren i.p.v. achteraf opereren). Daarnaast doneren wij kleding aan Sympany, de kledingbank Teylingen, Dress for Succes, Out of Area en Stichting Zout Katwijk. Ook steunen we Stichting Jacoba van Beierenfonds Teylingen met een financiële bijdrage om de leefbaarheid en kwaliteit van de samenleving te verbeteren in de gemeente Teylingen. Tevens zijn we bezig om met het bedrijventerrein een AED te faciliteren.

Duurzaam project:
Op dit moment is Company2Wear voorzien van LED-verlichting, elektrische auto's en wordt alle communicatie met de klant digitaal verstuurd. Daarnaast zijn we op weg om papierloos te werken, om zonnepanelen plaatsen en om met meer volledig recyclebare producten te werken. We werken op dit moment met Emma Safety footwear die volledig circulaire werkschoenen leveren.

INNOVATIE:
De klanten, leveranciers & partners weten dat Company2Wear duurzaam is doordat wij dit als team uitstralen. Denk hierbij aan de elektrische auto's, het scheiden van afval en het aanbieden van recyclebare producten. Daarnaast gaan wij altijd het gesprek aan met de desbetreffende partij om het proces duurzaam mogelijk te maken. Het team straalt dit uit doordat collega's meedoen aan 'lopen tegen kanker', geld inzamelen voor Kika, mee doen aan Alpe D'huez en op reis gaan naar Malawi met Habitat for Humanity. Bij Company2Wear is groen de rode draad in de organisatie.
Andere redenen om de prijs te winnen:
Company2Wear zet bij verschillende klanten recylceboxen neer waarbij de werknemers hun oude kleding inleveren. Wanneer de box vol zit, zorgen wij ervoor dat deze wordt gebracht naar Remade (Remade maakt nieuwe producten van de kleding zoals een tas) of naar Cofa (Cofa zet mensen met een arbeidsbeperking in voor de circulatie van de bedrijfskleding). Op die manier helpt Company2Wear mee aan een circulaire economie.
deBloemist.nl, Rijnsburg - detailhandel
Thomas Clavaux / 071-5317379
Activiteiten op het gebied van MENS:
In ons nieuw ontwikkelde pand is een zeer prettige werkklimaat gecreëerd met veel daglicht. Een goede samenwerking en communicatie tussen medewerkers en leidinggevende wordt als cruciaal beschouwd. Alleen als er openheid, goede communicatie en waardering is kan een ieder op zijn niveau productief werken en meedenken over bedrijfsprocessen.

Activiteiten op het gebied van MILIEU:
Op het gebied van Planet zijn binnen ons bedrijf grote stappen gezet,. Energie: Grootste gedeelte van de stroom wekken we zelf op door zonnepanelen. Gas verwarming is vervangen door warmtepomp Een gedeelte van de verwarming wordt opgevangen door strategisch geplaatste glazen pui, hierdoor verwarmt de zon een ruimte. Deze warmte wordt via een ventilatiesysteem gebruikt om de werkruimte te verwarmen. Afval: Al ons afval wordt gescheiden en apart ingezameld. Productieprocessen: Door ons geautomatiseerde productieproces werken wij bijna papier loos en zeer efficiënt. Inkoop: Door ons inkoop beleid wordt een hoog percentage producten ingekocht met een milieu certificaat.

Activiteiten op het gebied van MAATSCHAPPIJ:
Onze voorkeur gaat uit naar lokale leveranciers, het overgrote deel van onze producten komt hierdoor van leveranciers uit de bollenstreek.

Duurzaam project:
Ja, we zijn bezig met de certificering barometer duurzame bloemist niveau Goud.

INNOVATIE:
Ondanks dat het niet branche gerelateerd is worden er veel innovatieve verbetering doorgevoerd op it gebied. We hebben hierdoor al veel winst kunnen behalen.
Andere redenen om de prijs te winnen:
deBloemist.nl misschien wel de "groenste"bloemist van Nederland
Nobelhout De Groene Zagerij , Noordwijkerhout - Bomen- en Houtsector
Paul van Nobelen / 0252 429484
Activiteiten op het gebied van MENS:
Werken met een Leerlingen werkplaats en vrijwilligers onder begeleiding van professional

Activiteiten op het gebied van MILIEU:
Wekken Zonne energie op onze zagerij en drogerij

Activiteiten op het gebied van MAATSCHAPPIJ:
Nemen samen met een 10 tal ander bedrijven als partner deel aan Bollenstreekhout Cooperatie. Wij financieren en exploiteren De Groene Zagerij voor. Wij financieren en exploiteren De Drogerij voor. Wij financieren grotendeels primaire zaagwerkzaamheden voor. Ca 200 stammen per jaar. Dir doen wij, zodat Bollenstreekhout Cooperatie met onze steun verder uit kan groeien tot "circulaire ketenregisseur" voor behoud van stamhout en biomassa (CO2 opslag) in de regio Duin- en Bollenstreek. Anderzijds zien wij hier groeimogelijkheden voor Nobelhout. T.a.v. de productie van halffabricaten voor de lokale industrie.

Duurzaam project:
Zie voorgaande onder "profit". Het opzetten van een professionele zagerij en drogerij, geschikt voor de verwerking van ca. 400 boomstammen per jaar. De Zagerij draait voornamelijk op Zonne energie. De Drogerij gaat voornamelijk op Zonne energie draaien (medio 2020).

INNOVATIE:
Ja, dit is nieuw in de regio. Deze kleinschalige industrie vindt momenteel niet plaats.
Andere redenen om de prijs te winnen:
Samen met Bollenstreekhout Cooperatie willen wij in de Regio een kringloop economie opzetten voor "stamhout", waardoor geoogste stammen behouden blijven voor de regio. Waardoor er nieuwe economische activiteit in de regio plaatsvinden.
Teqser, LISSE - ICT Hergebruik
David Herouvim / 0614233531
Activiteiten op het gebied van MENS:
Planning in de toekomst voor Wajong Personeel.

Activiteiten op het gebied van MILIEU:
We proberen alles te he-gebruiken. Van kartonnen dozen, tot aan de onderdelen van onze materialen. Niks blijft ongebruikt - en zal altijd weer ingezet worden voor een tweede leven. Dit is de Core Business.

Activiteiten op het gebied van MAATSCHAPPIJ:
Wij helpen bedrijven die acties doen tegen pesten op School - en zijn er plannen om binnenkort laptops te doneren aan mensen die ze hard nodig hebben om veder te komen, totaal wil ik zo'n 50-100 laptops doneren over de koers van 3 jaar.

Duurzaam project:
Ja, all het werk wat vericht wordt binnen de onderneming heeft te maken met een product een tweede leven te geven. Het gaat zelf zo ver, dat we oude versleten hardware weer als nieuw kunnen maken!

INNOVATIE:
Ja, we zoeken continue nieuwe oplossingen voor nieuwe problemen. Omdat de markt zo nieuw is, is het belangrijk om zelf te innoveren. We zouden namelijk geen oude laptops kunnen verkopen - en tevreden klanten hebben als ze weer verkocht worden, als in de staat dat we ze binnen krijgen. Het gaat de goede richting in!
Andere redenen om de prijs te winnen:
Ja, ik dit concept groter uitrollen. Dit zal groei stimuleren, wat het weer mogelijk maakt om meer ICT afval te voorkomen!
To Maat, Rijnsburg - Levensmiddelen producent
Marjolijn Balk / 0681659006
Activiteiten op het gebied van MENS:
Omdat er nog niet veel 'people' werkzaam zijn bij To Maat, is het 'people' gedeelte van To Maat vooral gericht op de consumenten in en om de Bollenstreek. Deze consument wordt een volwaardige vleesvervanger op basis van groente aangeboden. Hiermee kan de consument een gezonde en duurzame keuze maken bij hun eigen speciaalzaak in het dorp en stad. Wij staan voor eerlijke handel en zijn aangesloten bij Fairtrade Teylinge.

Activiteiten op het gebied van MILIEU:
Grondstoffen halen wij het liefst van dichtbij. Zo houden we de burger lekker 'Hollands'. De bieten en pompoenen worden geteeld op de grens van Noordwijk en Voorhout aan de Leidsevaart. Doordat we de grondstoffen uit de streek vandaan halen is de keten lekker kort en de foodprint laag. Bovendien maken we de burgers met de groente die passen bij het seizoen. We krijgen van klanten te horen dat de groenteburgers van To Maat de 'biefstuk' is onder de groenteburgers en dat hij zelfs onder de grootste carnivoren in de smaak valt. Wanneer de consument wat vaker vlees vervangt voor de groenteburger, wordt er een grote stap in duurzaamheid gemaakt.

Activiteiten op het gebied van MAATSCHAPPIJ:
To Maat verkoop de burgers aan de horeca en speciaalzaken in de streek. Hierin wordt gestreefd naar een goede marge voor de lokale ondernemers. Lokaal winkelen en een levendige winkelstraat vindt To Maat belangrijk. Er wordt daarom bewust gekozen om niet via het supermarkt kanaal te distribueren.

Duurzaam project:
Na de opstart in 2017, bij de groentewinkel Ted van der Maat in Voorhout, is er begin 2020 een stap naar verdere professionalisering van productie, transport en presentatie gezet. We willen er voor gaan zorgen dat eind 2020 maandelijks 3000 consumenten in de regio een gezondere en duurzame keuze gaan maken met de groenteburger van To Maat. In 2121 willen we bij 50 speciaalzaken in de schappen liggen en bij 60 horeca ondernemingen op de kaart staan.

INNOVATIE:
Met de groenteburgers van lokaal geteelde en seizoensgebonden producten Is To Maat een duurzaam concept. De groenteburgers hebben een volwaardige voedinsgwaarde waarmee ze vlees kunnen vervangen, zonder dat ze teveel zout bevatten. Er worden geen onnodige toevoegingen en bindmiddelen gebruikt. Uniek is dat de burgers niet zijn voorgegaard. Ze zijn vers gevroren, waardoor bindmiddelen en conserveermiddelen niet nodig zijn. Voedingstoffen blijven, doordat ze niet zijn voorgegaard, maar direct zijn ingevroren, optimaal bewaard.
Andere redenen om de prijs te winnen:
20 jaar geleden studeerde ik af met de scriptie: 'vlees vervangers in de slagerij'. Wij hebben een ideaal. Het is belangrijk dat ons ideaal van de daken wordt geschreeuwd, zodat het breed gedragen wordt. Wij willen dat mensen beseffen dat een gezonde leefomgeving en een gezond leven start bij wat je eet en de wijze waarop eten wordt geproduceerd en op je bord terecht komt. Deze prijs geeft ons het podium om vanaf te schreeuwen. 🙂
Pure Sportswear, Hillegom - Retail
Duvan Couvee / 0621618608
Activiteiten op het gebied van MENS:
Wij zijn tegen kinder- en dwangarbeid. van begin tot het einde hebben wij controle over hoe het gemaakt word en waar het gemaakt word. Onze productie afdeling in Amerika voldoet aan alle Pure Sportswear eisen en betaald personeel ook boven normaal om er voor te zorgen dat iedereen te vrede is. Voor de nieuwe productie van onze bamboe en houtpulver collectie maken we in Nederland gebruik van lokale ondernemingen. Werken we met confectie bedrijf dat mensen in dienst heeft die verder van de arbeidsmarkt staan. Denk aan ex-gedetineerde, mensen met een beperking of mensen die lange tijd uit de roulatie zijn geweest.

Activiteiten op het gebied van MILIEU:
Pure Sportswear is ontstaan omdat we juist tegen vervuiling zijn van onze planeet. We tegen overproductie zijn en we mensen bewuster willen maken van de impact die ze kunnen hebben met de keuze die ze maken. Daarom hebben we gekozen om sportkleding te maken met grondstoffen die we niet zelf hoeven te maken of minst schadelijk zijn voor onze planeet. Onze Gaya lijn is gemaakt van gerecycled PETT, de keuze hiervoor heeft te maken met dat PETT er in overvloed is en we nog geen juiste manier hebben gevonden om dit terug te brengen naar de oorsprong aardolie. Andere reden voor het gebruikt van PETT is dat het hergebruiken hiervan weinig tot geen uitstoot met zich mee brengt en onze carbon footprint verminderd tot minimaal. Waarbij nieuw plastic een ongekende hoge uitstoot heeft. Voor onze nieuwe collectie hebben we gekozen voor Bamboe en Houtpulver, Dit zijn natuur producten die weinig tot geen uitstoot hebben, waar we genoeg van hebben, minder resources voor hoeven in te zetten om te kunnen produceren. Denk aan waterbesparing, uitstoot, man uren en grond voor het groeien. Houtpulver is een restproduct dat we gebruiken en ook alleen gebruiken wanneer dit gecertificeerd is als restafval.

Activiteiten op het gebied van MAATSCHAPPIJ:
Onze winsten die wijn behalen met het verkopen van onze kleding is beperkt. Dit omdat we een vinden dat prijs product niet mag drukken. Wat bedoelen wij hiermee, wij leveren graag in op onze winst, wanneer nodig is om er voor te zorgen dat iedereen binnen de productie proces eerlijk betaald word. Wat we ook hiermee willen voorkomen is dat onze kleding te duur wordt om het leuk te maken voor mensen die duurzaam willen sporten. Wij zijn er namelijk niet om winst te maken, we doen dit omdat we ons steentje willen bijdragen aan een betere wereld. Niet alleen voor ons maar voor de generatie die gaat komen.

Duurzaam project:
Op dit moment zijn we met Pure Sportswear bezig met verschillende projecten. Allereerst zijn we bezig om in Europa door te brengen met onze sportkleding. Hebben we onze zinnen gezet op de Olympische spelen van 2024 in Frankrijk (dit moeten de mees duurzame spelen ooit worden). Gesprekken hierover zijn al gestart. Daarnaast zijn we bezig met het ontwikkelen van een sportlegging voor vrouwen gemaakt van gerecycled visnet en voor de heren een sportbroekje gemaakt van gerecycled plastic.

INNOVATIE:
Wij maken duurzame sportkleding gemaakt van gerecycled plastic. Gemiddeld hebben we 6, a 7, PETT-flessen nodig om 1 shirt te maken. Daarnaast zijn we bezig met het creëren van een nieuwe lijn gemaakt van Bamboe en houtpulver. De reden waarom we dit doen is omdat er geen ander sportmerk ter wereld is dat van de kern uit duurzaam is. Vele sportmerken hebben een groen/duurzaam/verantwoord product of item in hun collectie dat de andere producten groen laat overkomen. DIT IS FOUT. Al onze producten die we maken en aanbieden zijn verantwoord en duurzaam. Van materiaal, productie tot verzending aan alles hebben we gedacht.
Andere redenen om de prijs te winnen:
Als jonge man is mijn leven niet heel makkelijk gelopen. Zelf ben ik geadopteerd en heb een lastige jeugd gehad hier in Nederland. Belande op jonge leeftijd in de wereld van drugs en heb van mijn 15 tot mijn 20ste drugstransport geregeld door europa. Dit alles kwam mij duur te staan toen ik op 20 jarige leeftijd opgepakt werd in Engeland voor import van cocaïne en deelname aan een criminele organisatie en hier voor in eerste instantie 10 jaar voor kreeg. In hogerberoep (dat ik zelf aangevochten heb) werd mijn straf verminderd naar 3,5 jaar, waarvan ik uiteindelijk maar 13 maanden heb gedaan. Dit kwam vanwege mijn verandering die ik maakte in mijn leven. Ik heb vaarwel gezet tegen mijn oude leven en een nieuwe opgepakt. Heb Commerciele economie gestudeerd via de Nederlandse staat. Cambridge Engels gevolgd. Wiskunde opgepakt en analfabeten les gegeven in hun eigen taal. Na mijn terugkeer heb ik er voor gekozen andere hierover te informeren en te inspireren. Dit doe ik middels lezingen die ik geef op Universiteiten en Hogescholen en me geheel gratis in te zetten als lifecaoch voor mensen die het nodig hebben. Maar de klap op de vuurpijl kwam in November 2018 toen ik met Onze Minister president Mark Rutten mee ben geweest op handels missie naar colombia om te praten en mee te denken over duurzame alternatieve, samenwerking te stichten tussen bepaalde bedrijven en te kijken wat Pure Sportswear kan betekenen voor de colombiaanse samenleving op langer termijn. Dit alles in niet onopgemerkt gebleven, Pure Sportswear is uitgeroepen tot meest duurzame sportmerk 2019 bij World Finance https://www.worldfinance.com/strategy/pure-sportswear-fights-fast-fashion-with-recycled-plastic-and-sustainable-textiles en https://www.worldfinance.com/sustainability-awards. Dit jaar zijn we genomineerd voor meest innovative sportmerk van europa 2020 bij CFI.co (Capital Finance International, eventueel de nominatie mail voor je beschikbaar). Dus wat is de reden dat wij voor de prijs in aanmerking moeten komen: Is niet aan mij om te bepalen. Enige dat ik weet is dat mijn verhaal me heeft gebracht waar ik nu ben en me verder gaat brengen dan ik ooit had kunnen dromen.