Lemon Hill

“Koopmans heeft een klein bedrijf, maar zij heeft goed nagedacht over haar rol in de winkelstraat, probeert zo goed mogelijk samen te werken en werkt echt aan het maken van impact.”

“Wat voor beeld heb jij bij tweedehands kleding?”, vroeg Jolijn Koopmans van Lemon Hill aan de leden van de jury. “Maar mensen komen hier juist kleding brengen omdat ze het zonde vinden om mooie dingen ongebruikt te laten of zelfs weg te gooien.” En ongeveer een derde van dat aanbod is zelfs nog van dít seizoen: “Bijvoorbeeld online gekocht en vergeten op tijd terug te sturen of omdat het net niet bevalt.” “Weggooien moet je nooit doen, breng het dan hier.” Lemon Hill is een onmisbare schakel tussen mensen die bewuster met hun kleding willen omgaan. “Kleding hoeft geen ‘wegwerp’-product te zijn, wij kunnen de levensduur ervan flink verlengen.”

Jolijn Koopmans en Anke Schüttemeyer (Empirio) tijdens het jurybezoek

Voor Jolijn is de samenwerking met andere winkeliers in Lisse ook belangrijk. “Het is nuttig en duurzamer om zoveel mogelijk mensen bínnen Lisse te laten winkelen. Dat scheelt hen flink wat reiskilometers.” Daarom probeert zij gezamenlijke acties op poten te zetten. Zoals de Heere-Parade. “Dat is een modeshow van de kleding uit onze winkel. Daar ben ik drie jaar geleden mee begonnen. Ik werk daarin samen met inmiddels zo’n twintig andere winkels en restaurants die zijn gevestigd aan de Heereweg.”

Wat de jury zei in de Finale op 9 oktober 2019:
Jolijn Koopmans, hoe en wanneer doe je dit alles in je eentje? We staan stil bij je enthousiasme en gedrevenheid. Lemon Hill is een prachtig voorbeeld van een klein bedrijf dat wel het verschil maakt. In tijden van online aankopen en het leeglopen van winkelgebieden is het bijzonder hoe een 2e hands kledingzaak een trekker in een winkelstraat kan worden. Het circulaire en duurzame businessmodel van Lemon Hill draagt niet alleen bij aan een reducering van kleding afval, nee het zorgt voor ontwikkeling van nieuwe producten, brengt mensen en lokale bedrijven samen, leidt mensen op, stimuleert de lokale economie en help vooral erbij dat mensen beginnen om te denken. Het dagelijkse koopgedrag van ons allemaal heeft een grote impact op de verduurzaming van de economie. Prachtig dat een bedrijf als Lemon Hill laat zien, hoe leuk, modern en duurzaam lokaal winkelen kan zijn.

De aanmelding

Activiteiten op het gebied van MENS: Op lokaal gebied: Lemon Hill is o.a. opgezet om een plek te creëren waar iedereen zich vrij voelt, waar iedereen gelijk is. Duurzame kleding is een middel om mensen samen te brengen om zo gemeenschapszin aan te wakkeren en eenzaamheid te verminderen. Dus het wij-gevoel creëren. De afgelopen jaren hebben wij mensen helpen re-integreren. Door vrijheid en sturing hebben we veel mooie mensen weer helpen opbloeien en deelname op de arbeidsmarkt verder gestimuleerd. Ook hebben wij ons de afgelopen jaren gericht om het creëren van het wij-gevoel onder de ondernemers op de Heereweg, zodat we samen lokaal winkelen en dineren kunnen stimuleren. Wereldwijd: de arbeidsomstandigheden in de mode-industrie zijn verschrikkelijk. Door de aankoop van tweedehandsmerkkleding te stimuleren proberen wij mensen over de hele wereld te helpen.

Activiteiten op het gebied van MILIEU: Ons product/service: De kledingindustrie is 1 van de meest vervuilende industrie in de wereld. Helaas beseffen we dat nog niet altijd en is het normaal geworden dat de grote fast-fashion ketens elke week weer een nieuwe collectie inhangen. Er wordt dagelijks over de hele wereld veel goede kleding weggegooid. Bij ons krijgt het opnieuw de kans om iemand gelukkig te maken. Door een trendy winkel te creëren en zeer streng te selecteren welke kleding er in de winkel mag hangen willen we graag laten zien dat bij tweedehands niet meer het stoffige imago van vroeger hoort. Wat bij ons qua kleding uiteindelijk niet verkoopt gaat naar de Kledingbank in Sassenheim. Ons winkelpand: uiteraard recyclen wij ons afval, maar daarnaast proberen we het afval te verminderen en te streven naar papierloos werken. We gebruiken groene energie en gas en zitten in een nieuw, zeer goed geïsoleerd pand. De winkelinrichting is volledige gemaakt van gerecycled materiaal, duurzaam hout en ingericht met tweedehands meubels.

Activiteiten op het gebied van MAATSCHAPPIJ: Wij richten ons op het stimuleren van de lokale economie. Klanten uit de Bollenstreek kunnen hun kleding bij ons inbrengen en ontvangen een deel van de verkoopprijs. Dus de verkoop komt bijna volledig terug in de lokale economie. Daarnaast helpen we mensen die terug willen keren in de arbeidsmarkt op weg met hun re-integratie. Samen met lokale ondernemers streven wij ernaar om winkelen in Lisse heel aantrekkelijk te maken. Door samen te werken hebben we al veel kunnen bereiken met gezamenlijke evenementen. 2x per jaar organiseren wij 2 verkoopdagen voor een lokaal goed doel. De opbrengst gaat volledig naar een lokaal goed doel. Dat doel wordt aangedragen via social media en is elke keer een ander doel. Zo hebben we tot nu toe geld kunnen geven aan Stichting Puntenburg, Stichting Bretels en The Gate Lisse.

Duurzaam project: Het streven is om de komende jaren te proberen een Lissese Duurzaammaand op te zetten (de titel moet nog aantrekkelijker). Waarbij alle ondernemers verschillende activiteiten organiseren die te maken hebben met duurzaamheid. Zoals restaurants die allemaal een menu met alleen maar duurzame streekproducten aanbieden, woonwinkels die hun ecovriendelijke producten presenteren, het organiseren van een uitje voor mensen met dementie en mantelzorgers. Bij ons zou dit bijvoorbeeld kunnen betekenen dat we een privewinkelmiddag voor mantelzorgers (i.s.m. het Welzijnskompas) organiseren om even heerlijk te kunnen ontspannen. Of dat we iets organiseren waarbij we mensen weer verliefd laten worden op hun eigen kleding door ze te helpen met het combineren van hun eigen kledingstukken, of samen met andere winkels een duurzame modeshow.

INNOVATIE: Ja, we gaan mee in de huidige trends qua interieur en ook mee in de trend dat men zich duurzamer en unieker wil kleden. We zijn daarbij anders dan de meeste tweedehandswinkels doordat we het ” stoffige” imago achter ons hebben gelaten. Ook zijn we niet “deels” duurzaam zoals veel bedrijven (ook al is het heel goed dat iedereen een start maakt), maar wij zijn duurzaam op alle vlakken (People, Planet, Profit). Dat is waar het bij ons volledige om draait.

Andere redenen om de prijs te winnen: