To Maat

Groenteburgers uit de Bollenstreek

‘De Nederlander kan voor een goede gezondheid wel wat extra groentes gebruiken. To Maat is een producent van groenteburgers met groente van Hollandse bodem.’

Marjolijn Balk met zakenpartner Peter van der Mey

Achter in de winkel van Ted van der Maat begonnen en nu al ver genoeg gegroeid voor verdere professionalisering.

To Maat biedt de consument een volwaardige vleesvervanger op basis van groente. Hiermee kan de consument een gezonde en duurzame keuze maken bij hun eigen speciaalzaak in het dorp en stad. To Maat is aangesloten bij Fairtrade Teylingen.

Marjolijn Balk vind het ‘belangrijk dat ons ideaal van de daken wordt geschreeuwd, zodat het breed gedragen wordt’ en mikt op horeca en speciaalzaken in de streek.

De jury over To Maat

To Maat uit Rijnsburg is een jonge onderneming met veel potentie en heeft in korte tijd al veel bereikt:

Het begon met een scriptie van Marjolein, 20 jaar later de eerste groenteburger zelf gemaakt bij groentewinkel Ted van der Maat in Voorhout en nu al uitgegroeid tot een mooi streekprodukt.

Een vegetarische burger met ingrediënten van Hollandse bodem, sterker nog, de “roots” liggen letterlijk en figuurlijk hier in de Bollenstreek. Een product dat de Bollenstreek meer naamsbekendheid kan geven. Hoe mooi is het dat veel ondernemingen uit de streek betrokken zijn bij de totstandkoming van deze burger maar ook in de verspreiding oftewel de verkoop. De website van Tomaat laat zien dat er in de streek en daarbuiten reeds 34 verkooppunten zijn voor consumenten maar ook voor de horeca zijn er al 7 bedrijven die bijdragen aan de verkoop.

Minder vlees eten is beter voor je gezondheid en het milieu. Door minder vlees te eten en dit vaker te vervangen door groenten en noten verlaag je het risico op verschillende ziekten. De vegetarische burgers zijn bereid met natuurlijke ingredienten, onbespoten groenten.  Minder vlees eten leidt ook tot minder uitstoot van broeikasgassen, waardoor het milieuminder wordt belast. Intensieve veehouderij  staat momenteel onder druk vanwege CO2 uitstoot en de vegetarische burger is ook daarom een welkome aanvulling op ons dagelijks eetpatroon.

Marjolein streeft met ToMaat naar meer omzet want hoe meer verkoop hoe duurzamer zij wordt met haar bedrijf ToMaat waarbij kwantiteit niet ten koste mag gaan van de kwaliteit. Ook restaurants zetten de groenteburger van ToMaat steeds meer op de menukaart.

In de groei van deze onderneming wordt er ook gezocht naar milieuvriendelijk verpakkingsmiddelen waarmee de groenteburger vervoerd kan worden zoals de Ecocoolbox van Interfresh uit Noordwijkerhout. Kartonnen koelboxen die 100% reyclebaar zijn.

Ik denk zomaar dat we nog veel meer gaan horen over en proeven van de seizoensgebonden groenteburger van ToMaat….

De aanmelding:

Activiteiten op het gebied van MENS:

Omdat er nog niet veel ‘people’ werkzaam zijn bij To Maat, is het ‘people’ gedeelte van To Maat vooral gericht op de consumenten in en om de Bollenstreek. Deze consument wordt een volwaardige vleesvervanger op basis van groente aangeboden. Hiermee kan de consument een gezonde en duurzame keuze maken bij hun eigen speciaalzaak in het dorp en stad. Wij staan voor eerlijke handel en zijn aangesloten bij Fairtrade Teylingen.

Activiteiten op het gebied van MILIEU:

Grondstoffen halen wij het liefst van dichtbij. Zo houden we de burger lekker ‘Hollands’. De bieten en pompoenen worden geteeld op de grens van Noordwijk en Voorhout aan de Leidsevaart. Doordat we de grondstoffen uit de streek vandaan halen is de keten lekker kort en de foodprint laag. Bovendien maken we de burgers met de groente die passen bij het seizoen. We krijgen van klanten te horen dat de groenteburgers van To Maat de ‘biefstuk’ is onder de groenteburgers en dat hij zelfs onder de grootste carnivoren in de smaak valt. Wanneer de consument wat vaker vlees vervangt voor de groenteburger, wordt er een grote stap in duurzaamheid gemaakt.

Activiteiten op het gebied van MAATSCHAPPIJ:

To Maat verkoop de burgers aan de horeca en speciaalzaken in de streek. Hierin wordt gestreefd naar een goede marge voor de lokale ondernemers. Lokaal winkelen en een levendige winkelstraat vindt To Maat belangrijk. Er wordt daarom bewust gekozen om niet via het supermarkt kanaal te distribueren.

Duurzaam project:

Na de opstart in 2017, bij de groentewinkel Ted van der Maat in Voorhout, is er begin 2020 een stap naar verdere professionalisering van productie, transport en presentatie gezet. We willen er voor gaan zorgen dat eind 2020 maandelijks 3000 consumenten in de regio een gezondere en duurzame keuze gaan maken met de groenteburger van To Maat. In 2121 willen we bij 50 speciaalzaken in de schappen liggen en bij 60 horeca ondernemingen op de kaart staan.

INNOVATIE:

Met de groenteburgers van lokaal geteelde en seizoensgebonden producten Is To Maat een duurzaam concept. De groenteburgers hebben een volwaardige voedinsgwaarde waarmee ze vlees kunnen vervangen, zonder dat ze teveel zout bevatten. Er worden geen onnodige toevoegingen en bindmiddelen gebruikt. Uniek is dat de burgers niet zijn voorgegaard. Ze zijn vers gevroren, waardoor bindmiddelen en conserveermiddelen niet nodig zijn. Voedingstoffen blijven, doordat ze niet zijn voorgegaard, maar direct zijn ingevroren, optimaal bewaard.

Andere redenen om de prijs te winnen:

20 jaar geleden studeerde ik af met de scriptie: ‘vlees vervangers in de slagerij’. Wij hebben een ideaal. Het is belangrijk dat ons ideaal van de daken wordt geschreeuwd, zodat het breed gedragen wordt. Wij willen dat mensen beseffen dat een gezonde leefomgeving en een gezond leven start bij wat je eet en de wijze waarop eten wordt geproduceerd en op je bord terecht komt. Deze prijs geeft ons het podium om vanaf te schreeuwen.