Chocolaterie Pierre

Streven naar 0 in verlies van grondstoffen

De innovatie zit bij Chocolaterie Pierre niet in techniek maar in de werkwijze: “Wij proberen de zero te halen in het verlies van voedsel. Door het terugbrengen van afval van voedsel en door te voorkomen dat artikelen over de houdbaarheidsdatum gaan.”

Gert van Soest met leden van de jury

Met winkels in Hillegom en Haarlem en tientallen medewerkers kan het bedrijf daar stevige resultaten mee halen. Verder ondersteunen ze maatschappelijke activiteiten in de buurt en in de Afrikaanse landen waar ze de chocola inkopen.

De jury over Chocolaterie Pierre

Chocolaterie Pierre is een begrip in de regio, zeker voor de chocolade liefhebbers! Ze zijn maatschappelijk betrokken en dragen door sponsoring en donaties verenigingen en sociale instellingen een warm hart toe.

Door zijn deelname aan de Duurzaamheidsprijs liet Gert ook zien wat hij allemaal op het gebied van duurzaamheid doet. Zijn chocolade koopt hij niet zomaar in. Hij is aangesloten en persoonlijk betrokken bij de Cacao Horizon Foundation, waar zij niet alleen voor een faire betaling van de boeren zorgen, maar ook in de gemeenschap en de opleiding van de bewoners investeren. Op die manier dragen zij bij aan een duurzame en faire cacao-aanbouw in Ghana.

Ook doet Gert zijn best om milieuvriendelijke verpakkingen te gebruiken en biologische producten in te kopen. Hij streeft ernaar de voedselverspilling zo ver mogelijk terug te dringen. Door de deelname aan de duurzaamheidsprijs heeft hij nieuwe stappen kunnen zetten met een biologisch basis voor zijn ijs en met verdere energiebesparing.

Chocolaterie Pierre neemt verantwoordelijkheid voor zijn medewerkers, ook in moeilijke tijden, en laat zien hoe een bedrijf door bewuste beslissingen stap voor stap in duurzaamheid kan groeien. Chocolade met een duurzaam verhaal erachter smaakt nog beter!

De aanmelding:

Activiteiten op het gebied van MENS:

medezeggenschap, jaarvergadering, verantwoord omgaan met ziekte/ verzuim, opleiding geven, leer bedrijf, kansen geven,

Activiteiten op het gebied van MILIEU:

gescheiden afval, reductie van energie gebruik, minimaliseren van plastic in verpakking(zoals papieren tasjes) inkoop van fairtrade grondstoffen die ook duurzaam verbouwd worden

Activiteiten op het gebied van MAATSCHAPPIJ:

sponsoring aan organisaties en scholen en vereniging, bijna uitsluitend lokaal, mensen en kerken sponseren met diversen akties. voorbeeld, in 2019 7500 bolletjes ijs gesponsord die verkocht konden worden door vrijwilligers voor goede doelen,

Duurzaam project:

airco, omzetten naar warmte pompen, en meewerken en bezoeken van projecten in Afrika die te maken hebben met bestrijding van armoede en duurzaam verbouwen van cacao

INNOVATIE:

innovatie zit bij ons niet voor het grootste deel in techniek maar in werkwijze, we proberen de zero te halen in het verlies van voedsel. dit door het terug te brengen van afval van voedsel en voorkomen van artikelen die over de houdbaarheidsdatum gaan

Andere redenen om de prijs te winnen:

wij hebben een sterk gevoel van verantwoord ondernemen, in bijzonder lokaal, maar vergeten daarbij niet de problemen die wereldwijd spelen zoals armoede en milieu