Twee aan twee reizen de juryleden deze weken door de streek. Zij gaan op bezoek bij de zes ondernemers die hen nieuwsgierig hebben gemaakt. Wie maakt kans op de Finaleplaatsen?
Deze week staan Pure Sportswear en Stichting Kunstklank op de agenda. Eerder gingen ze al op bezoek bij To Maat, Chocolaterie Pierre en deBloemist.nl. SupportPoints kwam naar de jury.
“Aan alle kanten spat de creativiteit en de ondernemerskracht er vanaf.” De juryleden zijn enthousiast over de initiatieven. “Je krijgt bij de bezoeken een veel completer beeld, nadat bij de pitches alleen onze belangstelling is gewekt.”
SupportPoints is een voorbeeld van de ‘nieuwe economie’. Het bedrijf van Peter Goeijenbier is als online platform vrijwel geheel ‘virtueel’, maar heeft mogelijk een zeer grote impact op duurzaamheid. SupportPoints koppelt wereldwijd experts van PLC’s online aan gebruikers. Daarmee krijgen machines die door PLC’s worden bestuurd een langere levensduur. Dat betekent minder gebruik van grondstoffen en minder afval. Alles gebeurt online, dus er hoeven geen technici over de wereld te vliegen. En door het platform wordt werk over technici in de hele wereld verdeeld.
Ook het bedrijf van Gert van Soest, Chocolaterie Pierre, heeft búiten Nederland impact. Hij verbruikt jaarlijks zo’n twintig ton cacao. Hij heeft er alle belang bij dat boeren in Ivoorkust en Ghana de cacao duurzaam kunnen blijven leveren. En gezonde cacaoplanten hebben baat bij een jungle-achtige omgeving. Dus besteedt Van Soest, via zijn importeur, tijd, geld en aandacht aan de boeren in de landen van herkomst.
Thomas Clavaux ontdekte na de Voorronde dat hij nog heel wat uit te leggen heeft aan zijn klanten. Hij is namelijk al veel duurzamer bezig dan de gemiddelde bloemist. Met een hoog percentage inkoop van bloemen met een milieucertificaat, een nieuw bedrijfspand met maximale energiebesparing en medewerkers die allemaal in vaste dienst zijn, waarvan enkele al tientallen jaren. In 2004 kreeg hij daarvoor al, als tweede bloemist in Nederland, een milieucertificaat. Nu werkt hard hij er hard aan om debloemist.nl te laten certificeren als ‘duurzame bloemist Goud’.
To Maat is een samenwerking tussen Marjolijn Balk en Peter van der Mey. Van der Mey levert de groenten voor het idee van Balk: Groenteburgers uit de Bollenstreek.
De groei zit er dit jaar flink in, zodat de verwachting van de wekelijkse burgerproductie naar boven bijgesteld is. Wanneer die groei doorgaat, dan zal To Maat – in de regio – op zoek gaan naar meer kwekers.