‘Duurzaam is gewoon goed voor je bedrijf’

Meestal zijn het eenvoudige dingen waar ondernemers de Duurzaamheidsprijs mee winnen. Werkzaamheden of projecten die zij zelf vanzelfsprekend vinden. En ze zijn allemaal van harte bereid om hun vondsten met andere ondernemers te delen. De opbrengst van tien jaar Duurzaamheidsprijs is een grabbelton van mooie, slimme en – uiteraard – winstgevende plannen.

De gemeenten van de Duin- & Bollenstreek – Hillegom, Lisse, Teylingen, Noordwijk en Katwijk – gebruiken de prijs om te laten zien hoeveel waardering zij hebben voor duurzaam ondernemerschap. Je bedrijf toekomstbestendig maken door verantwoorde aandacht voor Mens, Milieu en Maatschappij is goed voor iedereen in de streek. Dit jaar vertellen de oud-winnaars nog eens waar ze tóen mee wonnen en hoe ze alweer verder zijn gegaan.

Duurzaam rendement van je investeringen

Voor Thomas Clavaux van deBloemist.nl is duurzaam ondernemen je gezonde verstand gebruiken. “Bij ons begon dat bij de bouw van de nieuwe werkplaats. Wij konden makkelijk uitrekenen dat wij extra isolerende wanden en zonnepanelen gingen terugverdienen. Daarnaast is het ook niet moeilijk om zoveel mogelijk MPS-A gekeurde bloemen in te kopen. Daarmee zitten wij inmiddels op ruim 90%. En wanneer je continu de automatisering van je logistiek verbetert is de stap naar papierloos werken ook haalbaar. Dat telt samen op naar een mooi duurzaam rendement op je investeringen. Ik vind het fijn dat ik daarmee ook de ‘footprint’ van mijn bedrijf zo klein mogelijk houd.”

Voor sommige ondernemers zit duurzaam rendement in efficiënte bedrijfsvoering, voor anderen is het de kern van hun bedrijf. Bijvoorbeeld bij de eerste winnaar in 2009. Frank Brouwer maakte met zijn Installatiebedrijf bewust de switch van traditionele installaties naar nieuwe energie. “Wij zagen de toekomst in zonnepanelen, warmtepompen en pelletkachels en hebben ons daar helemaal op toegelegd. En er komen nog veel meer technieken aan, daar willen wij gewoon bij zijn.”

Volgende generatie belangrijker dan geld

Terwijl de ondernemers hun rendement goed in de gaten houden noemen ze opvallend vaak ‘de volgende generatie’ als belangrijkste reden voor duurzaam ondernemen. Voor John van der Slot van Bloembollenbedrijf Gebr. J. & W. van der Slot is een goed lopend familiebedrijf het toppunt van duurzaam werken. “Wij bestaan nu 101 jaar, dat haal je niet wanneer je geen oog hebt voor duurzaamheid. Een familiebedrijf is altijd gericht op het doorgeven van een goed lopende onderneming. Dat betekent voor ons een goed team van medewerkers, gezonde grond en gezonde bollen.”

Zelfs Yvonne van der Hulst is bewust met de nieuwe generaties bezig. “Nog niet met de opvolging in ons familiebedrijf hoor, maar ik wil met ons werk wél rekening houden met verantwoorde woningbouw voor starters. Het moet voor hen betaalbaar blijven en ook op een plek die ze fijn vinden. Je kunt niet zeggen dat wij hier mooi wonen en zij maar elders moeten zoeken.”

Uiteindelijk staan mensen op de eerste plaats

‘Duurzaamheid’ staat voor je onderneming ‘toekomstbestendig maken met verantwoord oog voor Mens, Milieu en Maatschappij. De winnaars van de afgelopen jaren zijn duidelijk trots op hun vak, maar stellen de mens daarbij toch vooral centraal. “Bij ons staan onze mensen sowieso bovenaan,” zegt John Mijnders van BB Dienstverlening, “zonder mensen heb je helemaal geen bedrijf. Wij geven ze veel aandacht, ook met hun persoonlijke of maatschappelijke problemen. Met of zonder ‘rugzakje’, wij vinden iedereen evenveel waard.” Hetzelfde geldt voor Edwin Groot van bakkerij Brood van Nu: “Toen wij de prijs wonnen waren wij met zijn zessen, waarvan twee die door een beperking ‘anders in de maatschappij staan’. Wij hebben dat nooit als last ervaren. Integendeel, in de onderlinge taakverdeling van het team komt hun ‘beperking’ uitstekend van pas.”

‘Ideeën en werkwijzen met elkaar delen’

Natuurlijk zijn de winnaars blij met de prijs, maar eerlijk gezegd vinden zij zichzelf niet zo bijzonder. “Het wemelt hier in de streek van ondernemers die zaken slim en duurzaam aanpakken,” zegt de winnaar van 2020 Thomas Clavaux. “Het is jammer dat wij afgelopen jaar nauwelijks andere ondernemers konden ontmoeten, want als wij samen onze ideeën en werkwijzen met elkaar delen kunnen wij nog veel meer bereiken.”

Dit jaar delen de winnaars van de afgelopen jaren hun ervaringen en ideeën alvast in een serie interviews.

Alle gesprekken kun je hier bekijken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.