Duurzaamheid als kern van gezonde bedrijvigheid

André Hoek en zijn collega’s gingen dertien jaar geleden bewust overstag met hun bedrijf. Bram van Schijndel heeft nooit anders dan duurzaamheid voor ogen gehad met het zijne. Opnieuw twee uitdagende verhalen van genomineerden voor de Duurzaamheidsprijs: Hoek Hoveniers en Pure Value.

André Hoek en Mark Berger van Hoek Hoveniers

Hard werken en stug volhouden

“De aanleiding om helemaal voor duurzaamheid te gaan was een uitgebreide herbezinning op ons bedrijf. Willen wij alleen voor prijs gaan of voor kwaliteit? En waar heeft de maatschappij het meest behoefte aan?” André Hoek is de derde generatie Hoek aan het roer van het gelijknamige hoveniersbedrijf. “Wij hebben er voor gekozen te innoveren binnen ons vak en ons daarbij te richten op People, Planet, Profit.” Met die aanpak heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot toonaangevend in zijn vak en onder zijn klanten.

Hoek Hoveniers neemt klanten en leveranciers ‘mee’: “Wij kopen ‘refurbished’ machines, wij zijn met collega’s een marktplaats voor materiaal en bomen en struiken begonnen, onze klanten laten wij meewerken. Zo ontstaan er aan alle kanten nieuwe businessmodellen en diensten. Bij PLNT in Leiden doen wij onderzoek naar de aanpak van de Japanse Duizendknoop.” Hoek ziet overal mogelijkheden en maakt er werk van dat uitvoerig binnen het bedrijven te delen en door te ontwikkelen. “Maar ik vind ook dat kleinere, jongere bedrijven de Duurzaamheidsprijs verdienen. Die staan aan het begin en verdienen het podium.” Dat maakt de jury wel uit.

Bram van Schijndel van Pure Value

Een nieuwe standaard neerzetten

Samen met twee compagnons begon Bram van Schijndel pas in 2016 ‘Pure Value’. Zij zijn hard op weg om een nieuwe standaard neer te zetten voor een slimme ‘display’ voor in winkels en supermarkten.
“Je ziet er vaak tientallen in een winkel staan voor allerlei acties van merken. Ze zijn van karton en worden kant en klaar de winkel ingebracht. Het zijn verspillers van materiaal, van menskracht en van transport. Onze slimme display is op allerlei terreinen beter.”

De display van Pure Value is vele malen te gebruiken. Dat bespaart 85% karton. Hij blijft in de winkel en bespaart daarmee transport. En – nog spannender – de display meet het gebruik, waarmee retailers meer rendement kunnen halen met verkoopacties.
De eerste gebruikers zijn laaiend enthousiast.

Bram van Schijndel werkte eerder mee aan de opzet van het Lean&Green CO2-reductieprogramma in de transportsector. “Ik wil duurzame uitvindingen doen waar ook een goed businessmodel aan zit. 85% karton besparen, 90% CO2 besparen en 50% aan geld besparen lijkt ons een goede basis.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.